{ ermilia } Menu

Tips Penyusuan

Rate this Post:

{[['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', '']]}

Permalink:

Salam mommies. Moge dalam rahmat Allah hendak-Nya..Hari ni nak share sikit tentang tips penyusuan..Walaupun mungkin ada antaranya yang dah sedia maklum..just nak remind balik or refresh balik untuk next baby mungkin?hehe

Tips Teknik Penyusuan

Tahukah mommies semua..menyusukan bayi hakikatnya bukanlah sesuatu yang menyakitkan ibu dan anak. Jika ibu merasa sakit, kemungkinan besar ibu tidak menggunakan teknik yang betul dan tepat. Seandainya ibu berasa sakit,jauhkan bayi daripada payudara dan cuba lagi. Mungkin bayi tidak melekap dengan betul. Oleh itu, hentikan hisapan bayi dengan cara yang lembut, iaitu dengan meletakkan jari kelingking di hujung mulut bayi dan selitkan diantara rahang atas dan dibawahnya. Ulangi teknik berikut sehingga mendapat lekapan yang baik. 

Setelah anda cekap menyusukan  bayi anda dengan cara tersebut, anda boleh la cuba posisi -posisi yang lain. Belajarlah menyusukan bayi anda secara baring, kaedah ini membolehkan ibu-ibu menyusukan tanpa sebarang tekanan terutama bagi ibu yang melahirkan secara czer, tetapi ibu - ibu wajib alert dengan posisi baring ni tau..Jangan terus tidur lena yer? Ini penting bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku. Apa jua posisi penyusuan yang anda lakukan, bayi haruslah melekap dengan baik, jika tidak, ibu akan merasa sakit dibahagian puting payudara dan bayi pula tidak mendapat susu yang  cukup.



No comments:

Post a Comment

Jom Comments...

Search