{ ermilia } Menu

Tips Memujuk Bayi Menyusu Pada Sebelah Payudara Yang Tidak Diminati

Rate this Post:

{[['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', '']]}

Permalink:

Salam semua..merujuk tajuk entry di atas..agak-agak ada tak mommies yang sedang mengalaminya atau pun dah pernah mengalaminya..Kalau betul..anggukkan kepala tanda setuju ye..hehe, dan saya adalah antara yang sedang mengalaminya..huhu. Sampaikan size payudara pun terjejas..mana taknya..anak saya lebih suka yang sebelah kanan..so sebelah kiri tu cam dah jadi replika plak untuk anak saya..puas pujuk..Rupa-rupanya ada tips camne nak atasi baby yang suka dengan sebelah payudara je..jom kita kongsikan bersama.

Sebelum tu, perlu diingat, bahawa bayi perlu dipujuk, bukan dipaksa. Oleh itu teknik memujuk amatlah penting dalam usaha untuk mengembalikan minatnya untuk menyusu disebelah payudara yang tidak diminati. Antaranya adalah:
  • Cuba menyusukan bayi ketika dia baru bangun tidur dan belum betul-betul sedar atau pun ketika dia sedang mengantuk. Pada ketika ini, bayi akan mudah bekerjasama dan menyusu secara spontan.
  • Mulakan penyusuan pada payudara yang tidak digemarinya, dan apabila berlaku pancutan refleks alih ke sebelah payudara lagi tanpa mengubah posisi kepalanya.
  • Menyusu dalam bilik yang gelap, dan dalam keadaan yang sunyi sepi.
  • Cuba menyusu sambil berjalan, mengayun-ayunkannya dengan perlahan sehingga bayi menerima payudara ibu yang tidak digemarinya
  • Jika bayi lebih gemar pada payudara yang mempunyai pengaliran susu yang lebuh laju, lakukan urutan pada payudara yang mempunyai aliran yang perlahan
Sekiranya size payudara merisaukan anda. Cuba tips ini ya?
  • Mulakan penyusuan pada payudara yang kurang digemarinya dan pastikan bayi dalam keadaan tenang dan lebihkan penyusuan pada payudara tersebut.
  • Memerah payudara yang kecil selama 5-10 minit selepas sesi penyusuan.

No comments:

Post a Comment

Jom Comments...

Search