{ ermilia } Menu

Merancang bayi ke-2

Rate this Post:

{[['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', '']]}

Permalink:

Kebanyakkan ibu bapa tertana-tanya, bilakah masa yang sesuai untuk medapatkan anak kedua dan seterusnya. Temph dua tahun adalah masa yang paling sesuai dan ideal bagi seseorang wanita untuk mula memikirkan tentang kehamilan sekali lagi. Ini kerana tempoh berkenaan sudah memadai untuk tubuhnya kembali pulih daripada segala kekurangan yang dialami seperti zat besi, kalsium dan seumpamanya.

Buat pengetahuan anda kehamilan sebelum dua tahun akan menyebabkan mungkin akan menghadapi masalah seperti anemia, sakit belakang, gigi cepat rosak dan lain-lain lagi masalah kesihatan. Hal ini terjadi kerana tubuh belum bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi kandungan yang seterusnya.

Anak pertama mungkin masih kecil dan menyusu susu ibu. Apabila anda hamil, anda perlu menguruskan anak. Pada masa yang sama, perlu menguruskan rumahtangga, kerjaya, suami dan yang seumpamanya. Dan perlu memastikan kandungan dalam keadaan yang baik. Apabila usi anak sudah 2 tahun, tentunya sudah bercerai susu dan lebih berdikari. Jadi dapat mengurangkan bebanan yang anda tanggung.

Tetapi jika didapati anda hamil awal sebelum tempoh yang disarankan, langkah penting yang anda perlu lakukan ialah, memastikan paras HB dalam keadaan yang baik. Begitu juga dengan kalsium. Pastikan anda menjalani pemeriksaan gigi dan sentiasa menjaga postur badan. Hal ini amat penting untuk diteliti untuk mengelakkan sebarang komplikasi sepanjang tempoh kehamilan.

Bagi ibu-ibu yang hamil secara caeserean, tak perlu bimbang. Anda sudah boleh memikirkan kehamilan anak kedua selepas dua tahun kelahiran anak pertama. Selepas tempoh dua tahun, tempat jahitan ceaserean diyakini sudah sembuh sepenuhnya.

Sebelum hamil


  • Pastikan Hb optimum. Jika mengalami anemia, makan ubat untuk mengatasinya.
  • Makan acid folic 400mcg sekurang-kurangnya sebelum rancang hamil untuk mengelakkan kecacatan bayi seperti bibir sumbing dan seumpamanya
  • Jumpa doktor dahulu sekiranya menghadapi masalah kesihatan tertentu agar semuanya terkawal
Selepas hamil
  • Lakukan pap smear selepas 2 bulan kelahiran. Pastika anda tidak haid ketika itu
  • Minta nasihat doktor tentang kaedah perancang keluarga yang sesuai.

No comments:

Post a Comment

Jom Comments...

Search