{ ermilia } Menu

APAKAH PUNCA PENGHASILAN SUSU IBU MERUDUM?

Rate this Post:

{[['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', '']]}

Permalink:

1. Penyusuan mengikut jadual.
**********************

Ini menggangu proses Demand & Supply kerana badan ibu akan menghasilkan susu mengikut tahap rangsangan yang diterima. Jadi susukan bayi bila sahaja dia lapar.

2. Memendekkan tempoh penyusuan.

***************************
Menghentikan penyusuan sebelum bayi kenyang akan menggangu proses Demand & Supply. Jadi badan ibu kurang dapat rangsangan menyebabkan penghasilan susu berkurangan. Malah di hujung penyusuan susu ibu mengandungi lebih banyak lemak yang membantu bayi menambah berat badan.

3. Bayi kerap tidur

**************
Benar di awal kelahiran, bayi lebih banyak tidur. Jadi kejutkan bayi dan beri dia susu badan sekurang-kurangnya 2 jam sekali untuk meningkatkan rangsangan bagi mengoptimumkan penghasilan susu.

4. Makanan tambahan

****************
Sebaik sahaja ibu mula memberikan bayi susu formula, secara automatik badan ibu mendapat signal untuk mengurangkan penghasilan susu.

5. Memberi bayi minum melalui botol

***************************
Melalui botol, bayi lebih senang minum dan tidak perlu menyedut dengan kuat. Dan bayi memang suka kerana tidak perlu usaha keras untuk minum susu. Tetapi ini juga mengurangkan keinginan untuk menyusu terus dari payudara ibu kerana perlu menyedut lebih kuat. Jadi badan ibu akan kurang rangsangan dan penghasilan susu akan berkurang.

6. Memberi bayi puting tiruan

**********************
Bayi akan keliru dan akan mengurangkan keinginannya untuk menyusua terus dari payudara. Ini menyebabkan badan ibu kurang rangsangan dan penghasilan susu terjejas.

7. Badan ibu kekurangan nutrisi

**********************
Penyusuan yang lancar memerlukan nutrisi yang lengkap dan seimbang. Ibu yang mengalami kemuruduman susu berkemungkinan besar tidak mengamalkan diet seimbang atau tidak mendapat nutrisi lengkap. Pengambilan supplement tambahan adalah salah satu pilihan anda.

8. Penggunaan pil perancang

**********************
Penggunaan pil perancang akan mengganggu penghasilan susu. Jadi elakkan pil perancang dalam 2 bulan terawal selepas bersalin. Selepas 2 bulan, anda boleh mulakan dengan pil mini supaya pengambilan boleh dihentikan jika susu mula merudum.

No comments:

Post a Comment

Jom Comments...

Search