{ ermilia } Menu

Kenali Corak Pergerakan Bayi

Rate this Post:

{[['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', ''], ['', '', '']]}

Permalink:

Pengalaman merasai bayi berputar, menggeliat, menumbuk, menendang dan tersedu merupakan salah satu daripada fasa kehamilan..Ada ketikanya kita jadi resah bila baby bergerak.dan yang sentiasa bermain-main difikiran kita "cukup ke gerakan anak aku ari ni" terutamanya untuk ibu yang hamil untuk kali pertama ..^_^
Jom kita kongsikan bersama pergerakan baby mengikut trimester berdasarkan apa yg sy baca dan sy alami..

Trimester  pertama
=============
Bermula daripada awal kehamilan sehingga penghujing 3 bulan pertama, trimester awal ini merupakan masa di mana perkembangan pantas dan menakjubkan berlaku. Namun jangan pula menjangka sebarang pergerakan bayi.Ketika ini bayi masih terlalu kecil untuk membolehkan anda mengalaminya. Biarpun begitu, di dalam rahim,ketahuilah bayi anda sudah boleh melonjak tetapi sayangnya...anda tidak dapat merasainya...

Trimester kedua
===========
Pada ketika ini, bayi anda sudah mampu sekurang-kurangnya menghisap ibu jari, menghentam dan menendang. Pergerakan seperti ini boleh dirasai seawal bulan keempat.Namun kebanyakan ibu tidak perasan kerana ia seperti gerakan angin dan kekejangan otot.
Pada bulan ke-lima pula, kebanyakan ibu-ibu dapat merasai kegelisahan dan rasa gemuruh bayi. Pergerakan bayi akan mula menjadi seperti pergerakan akrobatiksebaik sahaja ototnya sudah kuat dan kemahiran motornya berkembang.

Trimester ketiga
===========
Pada usia kandungan 7 bulan, rahim semakin sempit, namun  bayi masih ada ruang untuk berpusing.Dia juga semakin kuat. Jadi, tumbukannya kadangkala boleh membuat anda terkejut. Perlu anda ingat, Bayi adalah individu..maka pergerakannya berbeza dengan bayi yg lain. Jadi jangan bandingkan pergerakan bayi anda dengan bayi lain dan anda tidak perlu tertekan seandainya bayi anda kurang aktif.

Pergerakan akhir kehamilan
===================
Pada minggu-minggu terakhir, bayi anda akan berada dalam mangkuk pelvis dan bersiap sedia untuk dilahirkan. Kepala bayi seolah-olah dirasai seperti sebiji tembikai yg menekan lantai pelvis. Kebanyakan wanita dinasihatkan supaya mengesan pergerakan bayi dengan menggunakan carta tendangan. Anda perlu merekod pergerakan bayi sehingga jumlahnya mencecah 10 tendangan. Sekiranya terdapat sebarang perubahan dalam pola tersebut, segeralah berjumpa doktor.

No comments:

Post a Comment

Jom Comments...

Search